Ben jij het ook zo zat dat er nog steeds op een traditionele manier naar seks en condooms wordt gekeken en dat er geen rekening wordt gehouden met de individualiteit van ieder mens? Dat waren de bedenkers van Huzzy ook. Drie gedreven mensen met een visie waar wij compleet achter staan besloten dit probleem aan te pakken.
Seks is voor jou, voor mij en iedereen om je heen. Toch?
Iedereen moet in staat zijn om zichzelf te zijn, en zichzelf op hun eigen manier seksueel te kunnen uiten. Vandaag de dag gebeurt dat nog lang niet altijd. Nog altijd lijkt de man centraal te staan tijdens de seks en is er dus geen ruimte voor gelijkheid in the bedroom. Ook ‘hoor’ je, volgens bijvoorbeeld social media, er op een bepaalde manier uit te zien. Er is in dit beeld geen ruimte voor plussize mensen, voor ouderen, voor mensen met andere seksualiteiten en identiteiten en mensen met of zonder beperking. Is dat realistisch? Nope. Hiermee wordt namelijk een enorm deel van de bevolking uitgesloten, en dat terwijl seks voor iedereen is en hoort te zijn! Er moet daarom iets veranderen. Niemand zou zich buitengesloten moeten voelen, het idee moeten hebben dat ze niet voldoen aan ‘het schoonheidsideaal’, of het niet waardig te zijn om lief te hebben en geliefd te zijn. Nee. Ieder mens is prachtig op zijn eigen manier, en dat zou iedereen moeten voelen en erkennen. Door het ideaalbeeld aan te passen naar een gezond en realistischer beeld, maken we liefde en seks iets van en voor iedereen.
Hoe passen we dat dan aan enne.. Wat is Huzzy?
Huzzy is een gloedjenieuw condoommerk, bedacht door drie innovatieve Nederlanders. Rick, een van de oprichters, was het opgevallen hoe er nog steeds op een traditionele manier wordt gekeken naar seksualiteit en hoe dat nog steeds zichtbaar is in condooms. De condoombranche richt zich voornamelijk op mannen, is erg klinisch en is bijna vrouwonvriendelijk te noemen. Alsof de vrouw geen onderdeel is van de seks en het gebruik van condooms. Bizar toch eigenlijk? Daarom had Rick het ingenieuze idee om hier verandering in te brengen, en begon met zijn zoektocht naar mensen met dezelfde visie. Toen kwam Iris in the picture, een grafisch ontwerper/illustrator die zich al onder andere bezighield met gelijkheid en seksualiteit. Dit dynamische duo begon steeds concretere ideeën te vormen, waarna Yannick zich geroepen voelde om ook zijn steentje bij te dragen en zich hard te maken voor deze belangrijke en innoverende beweging. Met z’n drieën maken zij zich hard om een verschil te maken in de huidige condoombranche.
Waar staat Huzzy voor?
Heel simpel gezegd staan ze voor drie dingen; gelijkheid, duurzaamheid en seksuele gezondheid. Drie factoren die ontzettend belangrijk zijn om op een fijne, veilige en positieve manier tegen seksualiteit aan te kijken en uit te oefenen. En er zijn genoeg manieren waarop we hiernaar kunnen streven. Zo moet iedereen, of je nu man, vrouw, queer of iets anders bent, gelijkwaardig zijn in de (seksuele) relatie. Dat betekent de gemaakte kosten splitten van de conceptie met de partner(s), iedereen in de relatie de kans te geven om de controle over te nemen en het praten over seksualiteit. Door te praten over seks, wat jij graag wilt, fijn vindt of over fantaseert, breek je de taboesferen, en kunnen jij en je (bed)partner(s) met elkaar levelen en elkaar beter begrijpen. Ook staat seksuele gezondheid hoog in het vaandel. In ee van onze vorige blogs hebben we het bijvoorbeeld al gehad hoe de huidige seksuele voorlichting nog steeds op een traditionele manier wordt gegeven, terwijl er volgens onderzoeken blijkt dat scholieren behoefte hebben om te horen en praten over genderidentiteit, intimiteit en relaties. En wat maakt ze duurzaam? Deze fantastische condooms zijn vegan, whoohoe! De in Duitsland gemaakte condooms worden gemaakt zonder overbodig plastic en andere troep. Dit maakt ze betrouwbaar, veilig en duurzaam.
Wat maakt Huzzy anders?
Het moet toch kunnen dat mensen op een veilige manier in een veilige omgeving hun vragen kunnen stellen en zonder oordeel antwoord kunnen krijgen? Dat vonden ze van Huzzy ook. Daarom hebben zij een platform gecreëerd waar iedereen terecht kan voor informatie over seks, seksualiteit en alles wat daarbij komt kijken. Zo wordt er onder andere gesproken over slut shaming en over de verantwoordelijkheid delen. Het is toch eigenlijk gek dat sommige mensen van mening zijn dat er maar één iemand in de seksuele relatie moet zorgen voor de conceptie? Seks heb je toch met jezelf én een ander? Het kan echter zijn dat je het lastig vindt om hierover te praten, omdat het je een ongemakkelijk gevoel geeft of je gewoon echt niet weet hoe je zo’n gesprek aan moet pakken. Daar heeft Huzzy iets op bedacht! Op de zijkant van iedere verpakking kun je een QR-code vinden die je heel gemakkelijk scant. Wanneer je deze code scant, kun je gemakkelijk de kosten delen voor jullie condooms! Hoe makkelijk wil je het hebben?
Ook hebben ze iets geniaals in hun verpakking verstopt, en nee, dan hebben we het niet over de fantastische condooms. In ieder doosje hebben ze namelijk Kama Sutra kaarten verstopt! Op deze kaarten staan allerlei standjes afgebeeld die niet voldoen aan de standaard. Hier hebben ze voor gekozen omdat iedereen, ongeacht gender of seksualiteit, zich fijn moet kunnen voelen tijdens de seks. Op sommige kaarten heeft de vrouwelijke figuur de controle, en op andere kaartjes staan juist weer genderneutrale standjes. Zo biedt Huzzy iedereen inspiratie en mogelijkheden om van de standaard af te stappen, én een mooie collectie van wel 30 Kama Sutra kaarten. Spaar ze allemaal 😉
In my puzzy only with a Huzzy, want…
- Een Kama Sutra kaart in elke verpakking voor je dagelijkse dosis inspiratie.
- Een QR-code op de zijkant van de verpakking om de kosten te delen met je bedpartner(s).
- Vegan condooms geproduceerd in Duitsland zonder onnodig gebruik van plastic.
- Samen met jou streven we naar seksuele gelijkheid voor iedereen.
Meer weten over Huzzy?
Huzzy heeft in december is er een filmpje gepubliceerd waarin hun visie duidelijk wordt omschreven. Ze leggen uit hoe ze de strijd aangaan met de traditionele en toch ook wel erg preutse denkwijze van preutse denkwijze van social media. Het is toch eigenlijk best wel gek dat vrouwen tepels nog steeds worden gemarkeerd als ‘obsceen?’ Hierom zijn er twee versies gemaakt, één die voldoen aan de richtlijnen van social media en een Huzzy versie. Beide zijn te zien op hun website; www.huzzy.love. Wil je meer zien en lezen over Huzzy? Je kunt ze ook volgen op hun Instagram, een echte aanrader!
Meer blogs lezen?
Het is de laatste tijd erg vies en grauw weer geweest, kun jij je nog voorstellen hoe warm het was deze zomer en hoe zweterig de seks dan was? We kunnen je er wel weer even aan helpen herinneren in onze ‘seks en warm weer’ blog 😉 Of lees je liever iets educatiefs over glijmiddel? Hoe dan ook, we bloggen iedere maandag, so stay tuned!